Zmiany w al. Jana Pawła II. Piesi zadowoleni, kierowcy niepewni, test przyjdzie w godzinach szczytu

Posted on Gru 6 2020 - 12:03am by admin

Więcej zieleni, światła przyjaźniejsze kierowcom, przejścia naziemne tam, gdzie ich dotąd nie było. Remont  al. Jana Pawła II i okolice ronda Czterdziestolatka został zakończony – pochwalił się Zarząd Dróg Miejskich. Jest ujednolicona liczba pasów ruchu, trzy, podczas gdy do tej pory było ich trzy lub cztery. Mieszkańcy w ocenie zmian są na razie podzieleni. Piesi, ludzie starsi i rowerzyści chwalą więcej miejsc rowerowych, zieleni, przejścia naziemne i nowe ławki, których wcześniej nie było. Kierowcy obawiają się, że zmiany zakorkują ulicę. Na ocenę tę należy jednak poczekać kilka dni, jak rozwiązania sprawdzają się w dni powszednie, w  godzinach szczytu.

fot. ZDM mat. pras.

Jak informuje Zarząd Dróg Miejskich, trasa między dwoma rondami w samym centrum Warszawy, do tej pory mająca miejscami nawet po 4-5 pasów w każdą stronę, została ujednolicona do trzech pasów w każdym kierunku, łącznie z wiaduktem prowadzącym nad rondem. Zmiana ta cieszy zwolenników ograniczania ruchu ulicznego, martwi niektórych kierowców. – Obawiam się, że spowoduje to potężne korki – mówi Adam, taksówkarz z Warszawy. – Polityka promowania pieszych i rowerzystów jest kosztem kierowców. Nie wiem, czy zakorkowanie tak ważnej ulicy jest korzystne – martwi się nasz rozmówca. Drogowcy uspokajają jednak, że przepustowość ulicy wcale nie ucierpi. „Dla przepustowości nie ma to (ograniczenie pasów) znaczenia, bo o niej decydują ronda. Dla miejskiej przestrzeni ma to znaczenie rewolucyjne – dzięki temu zyskaliśmy miejsce na szerokie chodniki wyłożone efektownym lastryko, drogi rowerowe o szerokości 3 metrów, zieleń, w tym drzewa i małą architekturę” – czytamy na stronie ZDM. Jak będzie z natężeniem ruchu, pokażą najbliższe tygodnie. Ważną i pozytywnie ocenianą zmianą jest likwidacja barier dla pieszych. Umożliwiają to przejścia dla pieszych. Do tej pory przejście na drugą stronę ulicy było możliwe jedynie poprzez przejścia podziemne. Teraz powstały przejścia dla pieszych. „Przejście po stronie północnej pozwala w kilka sekund dostać się na przystanki tramwajowe lub na Dworzec Centralny. Do tej pory broniło tego kilkadziesiąt stromych schodów na kilku poziomach przejścia podziemnego. Przejściu po stronie zachodniej towarzyszy przejazd rowerowy, a prowadząca dalej droga rowerowa łączy się z przystosowaną do ruchu rowerowego ul. Nowogrodzką. Możliwości przejazdu rowerem przez Al. Jerozolimskie w centrum Warszawy dotychczas po prostu nie było, a to najważniejsza zmiana, która pozwoli przeprowadzić trasę rowerową wzdłuż Jana Pawła II i projektowanej drogi rowerowej w al. Niepodległości” – informuje ZDM. „Dwie części ul. Nowogrodzkiej, po której rowerzyści mogą się poruszać po jezdni w obu kierunkach, zostały połączone przejściem dla pieszych i szerokim na 9 metrów przejazdem rowerowym”. Drogowcy chwalą się też posadzeniem dużej ilości zieleni. Posadzonych zostało  35 lip holenderskich, 2 dęby, krzewy, a także szerokie pasy rozchodnika. Po obu stronach alei pojawiły się pasy zieleni – informuje ZDM. Jak informuje ZDM, na rondzie Czterdziestolatka zmieni się cykl sygnalizacji, na czym skorzystać mają kierowcy. „Najbardziej obciążone kierunki to skręt w lewo, który do tej pory odbywał się „na dwa razy”. W nowym programie lewoskręt odbywa się tak jak na zwykłym skrzyżowaniu. Kierowcy czekają na zielone światło przed skrzyżowaniem – gdy się ono zapali, przejadą przez całe rondo bez dodatkowych świateł. To może upłynnić przejazd i ograniczyć blokowanie tarczy ronda” – podsumowuje ZDM. – Mnie cieszy akurat, że są tu ławki, bo ich brakowało – mówi Alfred, mieszkaniec Śródmieścia. – Jednak syn, który jest kierowcą i często jeździ al. Jana Pawła II, nie jest przekonany, obawia się, że te zmiany będą jak wiele w mieście niekorzystne dla kierowców. Ale w weekend wielkiego problemu nie ma. Zobaczymy co będzie w tygodniu – dodaje nasz rozmówca. W najbliższych dniach opiszemy jak warszawiacy radzą sobie na nowej trasie w dni powszednie, jak sprawdzają się zaplanowane rozwiązania.

(NTW, ZDM mat. pras.)

 

Leave A Response